Pääsykoe ammattikorkeakouluun on onnellisesti ohi. Hengissä selvisin. Täytyy kuitenkin ryhtyä tekemään varasuunnitelmia, koska pääsy ammattikorkeaan ei todellakaan ole varma minun osaltani.

Kirjallinen osuus meni mielestäni ihan hyvin. Matematiikka meni paremmin kuin olin odottanutkaan, ja taidan saada siitä pisteitä enemmän kuin olin kuvitellut saavani. Englannin tekstin kulinaarimatkailusta ymmärsin oikein hyvin. Vastaukset siitä piti kirjoittaa suomeksi niin, että nähdään, osataanko kirjoittaa hyvää suomea. Mielestäni osaan.

Englannin ainekirjoitus tehtiin aiheesta "millaisia elämyksiä sinä tahtoisit kokea matkalla Suomessa". Tämä osio meni mielestäni parhaiten. Olen erittäin hyvä kirjoittamaan hyvää englantia.

Vaikeimmaksi kokeen osaksi muodostui haastattelu. Pelkään, etten tehnyt vaikutusta haastattelijoihin (koulun vararehtori ja kielikeskuksen johtaja) enkä erottunut joukosta - niin samanlaisia muut haastateltavat olivat minun kanssani. Tein silti parhaani: vastasin kysymyksiin optimistisesti, rehellisesti ja reippaasti. Mutta yksi kysymys sai minut lukkoon: "mitkä ovat heikkoutesi opiskelijana?"

Vahvuudet olin jo selittänyt englanniksi (se oli suomalais-englantilainen  haastattelu), mutta omia heikkouksiani en saanut esiin edes suomeksi. Pää tyhjeni täysin. Haastattelija sitten totesi lopuksi: "no joillain ei sitten ole heikkouksia opiskelijoina". Siinä vaiheessa päähäni meni iso KÄÄK.

Kysymysten lisäksi  me neljä haastateltavaa keskustelimme siitä, mitä ominaisuuksia hotellityöntekijältä vaaditaan. Osallistuin keskusteluun reippaasti. Lisäksi lopussa kysyin toiselta haastattelijalta mahdollisuudesta kerrata saksaa, jos on opiskellut sitä jo lukiossa.

Saapa nyt sitten nähdä, oliko esitykseni millään lailla vakuuttava haastattelijoiden silmissä. Luulen, että tieni käy kohti avointa AMK:ta.